SETMANA DE LA CIÈNCIA: QUÍMICA A LA CUINA

SETMANA DE LA CIÈNCIA CURS 22-23 

🍧🍫🍭🍳"LA QUÍMICA A LA CUINA"🍧🍫🍭🍳


Hem començat la setmana de la ciència amb un joc de poesies, havíem d'endevinar de què ens parlaven, i si us som sincers, no ens va resultar tan fàcil com semblava. Ara ens va agradar molt fer les nostres interpretacions amb diferents materials. 

 




També, ens vam plantejar una pregunta: QUÈ VOL DIR QUÍMICA A LA CUINA? Les respostes han sigut força diverses i algunes ben originals. Aquí teniu algunes hipòtesis del grup de mitjans. A final de la setmana descobrirem què vol dir això de fer QUÍMICA A LA CUINA. 




TALLER: Podem fer que una taronja torni a estar en estat sòlid després de fer-ne suc?

En rotllana ens hem plantejat la pregunta i hem explicat si creiem que és possible i com ho podríem aconseguir (hipòtesis).

A partir del concepte “sòlid” que surt a la qüestió inicial, hem classificat una sèrie d’imatges segons si creiem que es troben en estat sòlid, líquid o gas,hem explicat el perquè ho pensem. En un primer moment donem per bones totes les opcions. Un cop s’han col·locat totes les imatges, entre tots i totes intentem trobar característiques comunes per les imatges d’un mateix estat i així extreure’n una definició. Després ens plantegem si hi ha alguna imatge que no encaixi en aquella definició, si és així, la canviem de columna.

Un cop tenim clar els tres estats bàsics de la matèria, mirem si la taronja pot trobar-se en aquests tres estats: estat sòlid quan la taronja està sencera, estat líquid fent suc i estat gasós portant-la a ebullició. 

Finalment portem a terme les hipòtesis que hem plantejat a l'inici del taller. Tots i totes hem coincidit amb la idea de congelar el suc i de fer-ne una gelatina. Un cop ho tenim enllestit, ens ho mengem. I com ens ha agradat!!

Voleu veure com n'hem gaudit?



TALLER: Podem fer gelat sense congelador?


Se’ns ha plantejat un nou enigma i han sorgit moltes hipòtesis. Algunes més imaginatives com per exemple anar al pol nord o d’altres com fer-ho amb gel.

Mantenint una conversa amb diverses idees ens han sorgit més preguntes i referent a la sal en sorgia el dubte si posar sal o no posar sal. “No en posem perquè la sal desfà la neu a les carreteres”. 

A partir de materials i ingredients proposats: bols d'acer, de plàstic i de ceràmica, gots, aigua, iogurt, colorants, sal, llet, gel... han triat els que han volgut per comprovar si podíem congelar.

Hem barrejat gel i iogurt, gel i llet, llet amb colorant...uns amb gel barrejat i d'altres amb gel en un altre bol. Uns altres grups han afegit sal al gel del bol.

Ens han sortit barreges de tots colors, algunes s'han congelat i d'altres no. Aquí teniu els experiments fets.

Hem descobert quin era l'element que ens permetia congelar aliments.                                             Sabeu quin és?



TALLER: Podem canviar el color dels aliments amb altres aliments?



A partir d'aquesta pregunta i dels 3 aliments que hem portat: la col llombarda, la llimona i l'ou els infants s'han formulat hipòtesis sobre què passarà. Després hem fet una experimentació on els nens i nenes han pogut observar i arribar a unes conclusions. I aquest ha estat el resultat: l'extracte de la col llombarda reacciona de color vermell amb l'àcid de la llimona i de color verd amb la neutralitat de la clara d'ou.


Mireu quins plats ens han quedat !! Us els menjaríeu?



TALLER: Què passarà si submergim llaminadures en diferents líquids?


A partir d'aquesta pregunta els infants han formulat diferents hipòtesis i han anat manipulant i experiment amb les diferents llaminadures i amb els líquids que hem presentat: l'oli, el vinagre, la sal, la coca-cola i l'aigua.
Observant-les durant dos dies hem comprovat que les llaminadures que estaven en àcid havien desaparegut, les que estaven en aigua o begudes carbonatades a causa del sucre i la mateixa aigua s'havien fet més grans i les que estaven en oli o en sal s'havien conservat en el seu estat degut a les seves propietats com a tal de conservació.

Algunes feien una mica de mania!!



TALLER: Com podem fer una piruleta amb una tauleta de xocolata?


A partir dels ingredients i materials que hem portat, hem fet hipòtesis sobre com podríem canviar la forma de la tauleta per donar-li la forma de piruleta. Hem treballat els dos estats, el líquid i el sòlid i com ho fem amb el canvi de temperatura.

Hem vist que ens ha fet falta un element pel canvi d'estat: calor que l'hem aconseguida amb el fogonet.

Les hem decorades per tal que no només estiguessin boníssimes!! 




Hem arribat a divendres i per fi hem descobert QUÈ VOL DIR LA QUÍMICA A LA CUINA! Hem comprovat les diferents hipòtesis que havíem formulat prèviament i amb els diferents tallers i experiències científiques i tenim algunes de les respostes! A continuació trobareu un recull amb les nostres conclusions. 

 



 

I per tancar aquesta setmana, hem obert les portes de l'escola a les famílies per a que veiessin tot el treball fet. Ha estat un èxit.
Moltes gràcies a tots i totes per acompanyar-nos !!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

COLÒNIES MAS GORGOLL 1r DIA (2n i 3r)

1r dia a Can Rigol (i5 i 1r)

COLÒNIES MAS GORGOLL 2n DIA (2n i 3r)