SETMANA DE LA CIÈNCIA: QUÍMICA A LA CUINA
SETMANA DE LA CIÈNCIA CURS 22-23
🍧🍫🍭🍳"LA QUÍMICA A LA CUINA"🍧🍫🍭🍳
Hem començat la setmana de la ciència amb un joc de poesies, havíem d'endevinar de què ens parlaven, i si us som sincers, no ens va resultar tan fàcil com semblava. Ara ens va agradar molt fer les nostres interpretacions amb diferents materials.
També, ens vam plantejar una pregunta: QUÈ VOL DIR QUÍMICA A LA CUINA? Les respostes han sigut força diverses i algunes ben originals. Aquí teniu algunes hipòtesis del grup de mitjans. A final de la setmana descobrirem què vol dir això de fer QUÍMICA A LA CUINA.
TALLER: Podem fer que una taronja torni a estar en estat sòlid després de fer-ne suc?
En rotllana ens hem plantejat la pregunta i hem explicat si creiem que és possible i com ho podríem aconseguir (hipòtesis).
Un cop tenim clar els tres estats bàsics de la matèria, mirem si la taronja pot trobar-se en aquests tres estats: estat sòlid quan la taronja està sencera, estat líquid fent suc i estat gasós portant-la a ebullició.
Finalment portem a terme les hipòtesis que hem plantejat a l'inici del taller. Tots i totes hem coincidit amb la idea de congelar el suc i de fer-ne una gelatina. Un cop ho tenim enllestit, ens ho mengem. I com ens ha agradat!!
TALLER: Podem fer gelat sense congelador?
Se’ns ha plantejat un nou enigma i han sorgit moltes hipòtesis. Algunes més imaginatives com per exemple anar al pol nord o d’altres com fer-ho amb gel.
Mantenint una conversa amb diverses idees ens han sorgit més preguntes i referent a la sal en sorgia el dubte si posar sal o no posar sal. “No en posem perquè la sal desfà la neu a les carreteres”.
A partir de materials i ingredients proposats: bols d'acer, de plàstic i de ceràmica, gots, aigua, iogurt, colorants, sal, llet, gel... han triat els que han volgut per comprovar si podíem congelar.
Hem barrejat gel i iogurt, gel i llet, llet amb colorant...uns amb gel barrejat i d'altres amb gel en un altre bol. Uns altres grups han afegit sal al gel del bol.
Ens han sortit barreges de tots colors, algunes s'han congelat i d'altres no. Aquí teniu els experiments fets.
Hem descobert quin era l'element que ens permetia congelar aliments. Sabeu quin és?
TALLER: Podem canviar el color dels aliments amb altres aliments?
A partir d'aquesta pregunta i dels 3 aliments que hem portat: la col llombarda, la llimona i l'ou els infants s'han formulat hipòtesis sobre què passarà. Després hem fet una experimentació on els nens i nenes han pogut observar i arribar a unes conclusions. I aquest ha estat el resultat: l'extracte de la col llombarda reacciona de color vermell amb l'àcid de la llimona i de color verd amb la neutralitat de la clara d'ou.
Mireu quins plats ens han quedat !! Us els menjaríeu?
TALLER: Què passarà si submergim llaminadures en diferents líquids?
A partir d'aquesta pregunta els infants han formulat diferents hipòtesis i han anat manipulant i experiment amb les diferents llaminadures i amb els líquids que hem presentat: l'oli, el vinagre, la sal, la coca-cola i l'aigua. Observant-les durant dos dies hem comprovat que les llaminadures que estaven en àcid havien desaparegut, les que estaven en aigua o begudes carbonatades a causa del sucre i la mateixa aigua s'havien fet més grans i les que estaven en oli o en sal s'havien conservat en el seu estat degut a les seves propietats com a tal de conservació.
Algunes feien una mica de mania!!
TALLER: Com podem fer una piruleta amb una tauleta de xocolata?
A partir dels ingredients i materials que hem portat, hem fet hipòtesis sobre com podríem canviar la forma de la tauleta per donar-li la forma de piruleta. Hem treballat els dos estats, el líquid i el sòlid i com ho fem amb el canvi de temperatura.
Hem vist que ens ha fet falta un element pel canvi d'estat: calor que l'hem aconseguida amb el fogonet.
Les hem decorades per tal que no només estiguessin boníssimes!!
Hem arribat a divendres i per fi hem descobert QUÈ VOL DIR LA QUÍMICA A LA CUINA! Hem comprovat les diferents hipòtesis que havíem formulat prèviament i amb els diferents tallers i experiències científiques i tenim algunes de les respostes! A continuació trobareu un recull amb les nostres conclusions.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada